Eşti aici

Cu bani cheltuiți, dar fără trenuri

În pofida unor relatări triumfaliste, cel mai mare proiect de renovare a Căilor Ferate din Moldova bate pasul pe loc. Întreprinderea nu reuşește nici să selecteze furnizorul de locomotive noi şi nici nu e în stare să valorifice un credit de circa o sută de milioane de euro, scrie mold-street.com.
Mai mult, un control efectuat de Curtea de Conturi la CFM a scos la iveală faptul că întreprinderea a plătit deja comisioane de circa 560.000 de euro pentru că a tergiversat valorificarea împrumutului acordat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Banca Europeană de Investiții.
Iar cauza principală este faptul că s-au anulat mai multe licitații în acest sens. Aproape un an în urmă, directorul CFM anunța că cinci companii din America, Kazahstan, China, Spania și Rusia au prezentat ofertele. Totuși, a trecut aproape un an, dar câştigătorul aşa şi nu a fost anunţat. Acum, cei de la Căile Ferate au anunţat despre faptul că a fost organizată o nouă licitaţie de achiziţie a locomotivelor şi că la ea s-au înscris, de această dată doar două companii.
Potrivit unor surse din cadrul CFM, aceste modificări se datorează faptului că cerinţele impuse iniţial de BERD erau foarte dure din punct de vedere ecologic.
Cu toate acestea, date sigure că o să avem sau nu trenuri noi toți se tem să ofere. Între timp, în anii 2015-2016, întreprinderea a înregistrat pierderi considerabile de 105,2 milioane de lei. Iar numărul de pasageri transportați a scăzut de la 3.8 milioane, în 2014, la 1.8 milioane, în 2017.