Politico: Ucraina declară război navelor rusești din Marea Neagră

Porturile și navele rusești de la Marea Neagră, inclusiv petrolierele care transportă milioane de barili de petrol spre Europa, au devenit ținte legitime ale atacurilor lansate de armata ucraineană cu scopul de a slăbi mașina de război a Moscovei, a avertizat un oficial ucrainean de rang înalt la scurt timp după ce două vase rusești au fost atacate în regiune, scrie Politico.

„Tot ceea ce rușii transportă în și dinspre Marea Neagră sunt ținte militare legitime”, a spus Oleg Ustenko, consilier economic al președintelui ucrainean Volodimir Zelenski, specificând faptul că decizia a fost luată ca răspuns la retragerea Rusiei din acordul cerealelor în Marea Neagră intermediat de ONU și la atacurile lansate de ruși asupra depozitelor agricole și a porturilor ucrainene, citează Digi24.ro.

„Povestea aceasta a început cu Rusia care a blocat coridorul grânelor, amenințând că ne va ataca vasele și ne va distruge porturile”, a spus Ustenko. „Infrastructura noastră maritimă este atacată în continuu.”

În weekendul trecut, Ucraina a declarat că toate apele din jurul porturilor rusești de la Marea Neagră sunt o „zonă cu risc de război” începând cu data de 23 august și „până la noi ordine”. Zona include importantele porturi rusești de la Novorosiisk, Anapa, Gelendjic, Tuapse, Soci și Taman.

Anunțul ucrainenilor a produs o explozie a costurilor de asigurare a vaselor și ar putea să afecteze una dintre principalele rute prin care Rusia exportă petrol și alte produse petroliere – o sursă esențială de venit prin care Kremlinul își finanțează războiul din Ucraina.

„După acest weekend, Marea Neagră pare un loc mai periculos pentru transportul maritim internațional și deja era foarte periculos”, a spus Byron McKinney, director al institutului S&P Global Market Intelligence.

„Multe vase pur și simplu nu se deplasează în zonă. Asigurarea este în mare inexistentă. Acolo unde există tarife de asigurare, ele sunt foarte ridicate și vor continua să crească.”

Agenția maritimă federală a Rusiei, RosMorRechFlot, a raportat că un petrolier rusesc, Sig, a fost lovit în urma unui posibil atac lansat de forțele ucrainene în apropierea peninsulei ocupate Crimeea. „Petrolierul a primit o lovitură în sala motoarelor, în apropiere de linia de plutire pe partea de tribord, într-un presupus atac cu o dronă maritimă”, au transmis oficialii ruși.

Atât timp cât rușii „terorizează pașnicele orașe ucrainene și distrug cerealele condamnând sute de milioane [de oameni] la foamete, nu vor mai exista ape sigure sau porturi liniștite pentru voi în Marea Neagră și Marea Azov”, a reacționat ministrul ucrainean al apărării.

Din cele aproape 59 de milioane de barili de țiței exportat luna trecută de Rusia din Novorosiisk, un port strategic de la Marea Neagră, 32 de milioane de barili au avut ca destinație țări din Uniunea Europeană, potrivit Kpler.

Novorosiisk este și punctul final al Consorțiului Conductei Caspice (CPC în engleză), gazoductul care transportă 1,3 milioane de barili de petrol pe zi din Kazahstan. Din portul rusesc, petrolul ajunge pe piețele internaționale.

Rusia are și o bază navală foarte importantă în Novorosiisk. O dronă maritimă ucraineană a lovit și avariat vasul Olenegorski Gorniak, o navă de debarcare rusească, săptămâna trecută. Distanța mică dintre navele militare rusești și porturile comerciale din Marea Neagră prezintă un risc mare pentru vasele civile, a avertizat și analistul Alexis Ellender de la Kpler.

Petrolierele grecești și turcești continuă să opereze în zone periculoase din Marea Neagră, lucrând cu petroliere rusești în limitele impuse prin restricțiile de plafonare a prețurilor, iar în zona în atacului cu drone din Novorosiisk erau destul de multe vase străine, a spus și McKinney.

„Cea mai interesantă întrebare care reiese din asta este dacă acestea vor fi descurajate pe viitor acum că activele lor de multe milioane de dolari sunt expuse riscului [de a fi lovite] de o rachetă rătăcită sau orice ar fi”, potrivit lui McKinney.

Companiile occidentale ar trebui să realizeze deja că nu se mai poate face comerț cu Rusia ca până acum, a remarcat Ustenko. „Din puncte de vedere legal și moral, este complet nejustificabil pentru aceste vase să continue să livreze petrol rusesc.” Acum, nici din punct de vedere economic nu mai este fezabil din cauză că riscul este unul foarte mare, potrivit consilierului ucrainean.

„În aceste condiții, prețurile pentru asigurare vor crește semnificativ, ceea ce face ca livrările să fie neprofitabile. Vasul și echipajul vostru vor fi expuse unui risc uriaș.” „Acesta este momentul potrivit chiar și pentru cei care încearcă în continuare să închidă ochii și să se prefacă că nu s-a întâmplat nimic să realizeze că nu se mai poate”, a încheiat Ustenko.

Comments (0)
Add Comment