Bolea: „Întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” ar putea fi divizată în două societăți pe acțiuni”
Întreprinderea de stat „Calea Ferată din Moldova” ar putea fi divizată în două societăți pe acțiuni. Declarația a fost făcută de ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, la o emisiune de la postul public de televiziune. Potrivit oficialului, forma de organizare actuală generează pierderi și este oportun să existe două entități separate, una care va gestiona infrastructura feroviară și alta – transportul de mărfuri și cel de pasageri. În același timp, ministrul a subliniat că în toate statele dezvoltate infrastructura feroviară este administrată de stat, în timp ce transportul de mărfuri și pasageri este gestionat de agenți economici privați.
VLADIMIR BOLEA, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: „Există proiectul de lege care urmează a fi adoptat de către Parlamentul Republicii Moldova în ceea ce privește subvenționarea infrastructurii, pentru că ea este un bun al statului și este strategic pentru Republica Moldova, să avem un astfel de instrument extrem de valoros. În același timp, trebuie să înțelegem că transportul de marfă pe calea ferată, el trebuie să fie perfect concurențial, adică el trebuie să fie mult mai puternic, să vină cu mult mai multe propuneri pentru domeniul de afaceri. Trebuie să fie mai puțin birocratizat. Trebuie să fie mai mult digitalizat.”
Vladimir Bolea a mai spus că pentru a sprijini conducerea CFM în achitarea salariilor celor 4.800 de angajați, Guvernul oferă întreprinderii motorină din rezerva de stat.
VLADIMIR BOLEA, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: „Căile Ferate sunt pe final de plată a lunii septembrie. Noi, ca ei să aibă mai mulți bani disponibili, am luat decizia, la nivel de Guvern, să luăm din rezerva de stat să le dăm motorină, ca să poată să lucreze trebuie să aibă motorină și nu au resurse financiare să achiziționeze acea motorină. Și am luat decizia să le dăm motorină ca să poată să-și câștige banii și existența.”
În același timp, ministrul a explicat că datoriile întreprinderii s-au acumulat din cauza scăderii bruște a transportului de mărfuri.
VLADIMIR BOLEA, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: „Cred că în timp, Căile Ferate ale Republicii Moldova vor reveni la cota lor de piață. Vreau să vă informez că, în 2024, ei au transportat patru la sută din toate mărfurile transportate din Republica Moldova, ceea ce este mult prea puțin și eu nu vorbesc de tranzit sau din România spre Ucraina sau din Ucraina spre România. Eu vorbesc de producția noastră autohtonă care a mers cu destinație la export sau a fost transportată pe interiorul țării.”
Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Vladimir Bolea, a mai precizat că autoritățile și-au stabilit ca prioritate creșterea cantității de mărfuri transportate pe cale feroviară, întrucât transportul feroviar este considerat mai puțin costisitor și mai ecologic decât transportul auto.