Guvernul Republicii Moldova nu va vinde portul de Stat din Giugiulești. Reacția autorităților vine după ce Guvernul României a anunțat că se discută un memorandum privind cumpărarea Portului Giurgiuleşti la Dunăre din Republica Moldova de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD).
Potrivit purtătorului de cuvânt al Guvrnului de la Chișinău, Daniel Vodă, la Giurgiulești funcționează două entități de infrastructură portuară: Portul Internațional Liber de la Giurgiulești (PILG) care aparține Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), și Portul de Stat, care este în proprietatea statului. Nu există nicio discuție cu privire la vinderea portului de stat.
România este interesată să cumpere Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din R. Moldova. Cel puțin asta declara prim-ministrul României, Marcel Ciolacu, anul trecut, afirmând că ministrul român al Transporturilor a discutat deja acest subiect cu un reprezentant al Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, singurul proprietar final al companiei care administrează portul la Dunăre.
Asta în care autoritățile au prezentat, tot anul trecut, planul de dezvoltare a portului de stat ”Giurgiulești”. Programul face parte din Planul Reconstrucției Infrastructurii Moldovei 5+.
ANDREI SPÎNU, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: ”În cadrul proiectului se vor realiza următoarele lucrări de construcție, amenajare și dotare tehnică: construcție de silozuri de cereale cu o capacitate de aproximativ 80 de mii de tone. Amenajarea unei noi dane de 150 metri lungime și cinci metri adâncime. Dotarea cu încărcătoare de cereale cu viteză estimată de 1.500 de tone pe oră. Amenajarea liniilor de cale ferată și stație de descărcare feroviară. Construcția unei parcări pentru camioane. Construcția unei stații de descărcare a camioanelor. Construcția de depozite acoperite, dotarea cu macarale mobile și amenajarea teritoriului de 2,5 hectare pentru noul terminal portuar.”
La rândul său, ministrul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Vladimir Bolea, afirma atunci că programul de dezvoltare a Portului Giurgiulești va avea un impact favorabil, în primul rând, asupra sectorului agricol.
VLADIMIR BOLEA, ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare: ”Era 13 euro la o tonă transport din Giurgiulești până în portul Constanța a cerealelor prin aval și 45 de euro costa o tonă transport, tot din vama Giurgiulești, până în Constanța pe auto. Este o diferență imensă și acești 30, 30 și ceva de euro sunt bani care, în mod normal, când statul își va onora obligațiunile și va construi acest sistem portuar, banii vor rămâne în buzunarul agricultorilor care cresc cerealele.”
Portul Giurgiulești este unicul port din Republica Moldova accesibil pentru navele maritime. Acesta beneficiază de o amplasare pe traseele internaționale de comerț și transport, precum este canalul navigabil Rin-Main-Dunăre. Portul a fost dat în exploatare la 26 octombrie, 2006, după 10 ani de construcție.