Fumatul în mașini este complet interzis în doar trei țări din Uniunea Europeană, în timp ce în 13 țări nu există nicio interdicție, scrie Euronews. Într-o analiză. „Fumatul pasiv este periculos, în special pentru copii”, avertizează Sistemul Național de Sănătate (NHS) din Marea Britanie, apoi sugerează: „Cel puțin, asigurați-vă că aveți o casă și o mașină fără fum”, relatează G4Media.
Ce țări din Europa au interzis deja fumatul în mașini? Aceste interdicții sunt complete sau parțiale? Care sunt legile privind fumatul în mașinile private în țările europene?
Fără interdicție, interdicție parțială sau interdicție completă?
Există trei practici principale în reglementarea fumatului în mașini: țările pot aplica nicio interdicție, o interdicție parțială sau o interdicție completă. Fumatul în mașini este complet interzis în doar trei țări din UE începând cu 2022, potrivit Smoke Free Partnership. Acestea sunt Italia, Letonia și Lituania. Este complet interzis și în Turcia, țară candidată. Aceasta înseamnă că interzicerea totală a fumatului în mașini este în vigoare doar în patru din cele 39 de țări europene.
Smoke Free Partnership (SFP) este o mare coaliție europeană de ONG-uri care lucrează la analiza politicilor UE și la advocacy pentru a mobiliza factorii de decizie pentru a face din controlul tutunului o prioritate politică, oferă o hartă cuprinzătoare a reglementărilor privind fumatul în Europa.
Interdicțiile parțiale au devenit larg răspândite în ultimul deceniu
Interzicerea parțială a fumatului în mașini a devenit mai populară în ultimul deceniu. Unsprezece țări UE au impus interdicții parțiale, care se referă în mare parte la fumatul în mașinile cu copii sub 18 ani. Aceste țări sunt următoarele: Austria, Belgia, Cipru, Finlanda, Franța, Grecia, Irlanda, Luxemburg, Malta, Slovacia și Slovenia. Fumatul în mașini este, de asemenea, parțial interzis în Marea Britanie, pentru un total de 12 din 39 de țări.
Germania intenționează să interzică fumatul în mașinile cu copii și femei însărcinate. Ministrul Sănătății al țării, Karl Lauterbach, care a făcut presiuni pentru interdicție, a declarat că ar fi trebuit introdusă mai devreme.
Doar Irlanda ia în considerare femeile însărcinate: Ce sunt interdicțiile parțiale?
Interdicțiile parțiale sunt în mare parte interdicții care interzic în mod specific fumatul în mașini atunci când sunt prezenți copii sub 18 ani. Această limită de vârstă este de 12 ani în Luxemburg, 15 ani în Finlanda și 16 ani în Cipru.
Doar în Irlanda o interdicție parțială ia în considerare și prezența femeilor însărcinate, conform SFP. Fumatul în mașini este interzis în Irlanda dacă este prezentă o femeie însărcinată.
Fără interdicție în 60% din țările europene
Încă nu există nicio interdicție în majoritatea țărilor din Europa. Fumatul în mașini este permis în 13 state membre ale UE și 23 din 39 de țări din Europa, echivalentul interdicției în șase din 10 state. Țările fără interdicții sunt Bulgaria, Croația, Cehia, Danemarca, Estonia, Germania, Ungaria, Țările de Jos, Polonia, Portugalia, România, Spania, Suedia, Albania, Bosnia și Herțegovina, Islanda, Muntenegru, Macedonia de Nord, Norvegia, Serbia, Elveția și Ucraina.
„Copiii și femeile însărcinate au nevoie de o mai bună protecție”
Mai multe țări au discutat despre interzicerea fumatului în mașini, iar Germania este deosebit de aproape de a face acest lucru. „Copiii și femeile însărcinate au nevoie de o mai bună protecție în societate. Nu fumatul în mașină atunci când călătoriți este obligatoriu. Ar fi trebuit introdus mai devreme… În special în timpul sarcinii și cu copiii mici pot apărea daune permanente”, a declarat ministrul german al Sănătății Lauterbach într-o postare pe rețelele sociale în care a împărtășit articole de știri pe acest subiect publicate în presa germană.
Este fumatul pasiv periculos?
Fumatul pasiv sau pasiv este periculos, în special pentru copii. Când cineva fumează o țigară, cea mai mare parte a fumului nu intră în plămâni; fumul intră și în aer și oricine din apropiere îl poate inspira.
Persoanele care respiră în mod regulat fumatul pasiv sunt mai susceptibile de a face aceleași boli ca și fumătorii, inclusiv cancer pulmonar și boli de inimă, potrivit NHS.
Femeile însărcinate expuse pasiv la fum sunt, de asemenea, mai predispuse la naștere prematură, iar bebelușii lor sunt expuși unui risc mai mare de a avea greutate mică la naștere și de sindromul morții subite a sugarului. Copiii sunt deosebit de vulnerabili în mașinile de familie, unde fumatul pasiv poate atinge niveluri periculoase chiar și cu geamurile deschise.
Este nevoie de mai multă muncă: starea generală a controlului fumatului este slabă în Germania
Șaptesprezece din 39 de țări sunt clasificate ca având un control limitat sau slab asupra fumatului. Patru țări UE sunt slabe în acest sens, și anume Germania, Danemarca, Croația și Bulgaria. Acest lucru sugerează că statele membre UE și țările candidate sau potențial candidate ar trebui să depună eforturi pentru a oferi „protecție împotriva expunerii la fumul de tutun în locurile de muncă interioare, transportul public, locurile publice interioare și, după caz, alte locuri publice”, precum Convenția-cadru a lumii. Organizația pentru Sănătate (OMS).
Care țări fumează cel mai mult și cel mai puțin?
În 2019, 18,4% dintre persoanele cu vârsta de 15 ani și peste din UE erau fumători zilnici, conform biroului oficial de statistică al UE, Eurostat. Ponderea fumătorilor zilnici a variat de la 6,4% în Suedia la 28,7% în Bulgaria, în UE.
Expunerea zilnică la fumul de tutun
În 2019, 15,4% dintre persoanele cu vârsta de 15 ani și peste din UE au raportat că au fost expuse zilnic la fumul de tutun.
Cele mai mari cote de persoane expuse zilnic la fumat în 2019 au fost observate în Croația (34,7%), Bulgaria (29,3%) și Grecia (28,0%) dintre țările UE. Această rată a fost sub 5,0% în Finlanda, în timp ce Serbia (49,0%) a avut cea mai mare rată.
Expunerea la fumatul pasiv a fost responsabilă pentru 171.000 de decese și a contribuit la 4,3 milioane de ani de viață ajustați în funcție de dizabilități (DALY) în Regiunea Europeană a OMS în 2019, conform studiului Global Burden of Disease.