Kremlinul admite în premieră că moartea lui Evgheni Prigojin ar fi putut să nu fie un accident, dar exclude o anchetă aviatică internațională
Kremlinul a declarat miercuri în premieră că există posibilitatea ca prăbușirea avionului în care s-a aflat Evgheni Prigojin să fi fost rezultatul unui act deliberat, însă nu va permite o investigație internațională privind cauzele accidentului aviatic, relatează Reuters.
„Este evident că sunt luate în considerare versiuni diferite, inclusiv versiunea – iar voi știți despre ce vorbesc – unei atrocități deliberate, să zicem”, le-a spus jurnaliștilor ruși Dmitri Peskov, purtătorul de cuvânt al Kremlinului, citează Hotnews.
El a anunțat totodată că Rusia a informat autoritatea braziliană de investigare a accidentelor aviatice că „pentru moment” nu va desfășura o anchetă în conformitate cu regulile internaționale în cazul prăbușirii avionului Embraer, de fabricație braziliană, în care a murit fostul șef al mercenarilor Wagner.
Prigojin, doi dintre comandanții de top ai grupului său Wagner și patru bodyguarzi s-au numărat printre cele 10 persoane care au murit când un avion Embraer Legacy 600 s-a prăbușit la nord de Moscova săptămâna trecută.
Cel supranumit timp de ani de zile „Bucătarul lui Putin” a murit la exact două luni după ce a organizat o revoltă împotriva comandamentului militar rus, ceea ce a reprezentat cea mai mare provocare pentru conducerea președintelui Vladimir Putin de când a ajuns la putere în 1999.
Centrul brazilian pentru Cercetare și Prevenire a Accidentelor Aeronautice (CENIPA) a declarat că s-ar alătura unei investigații conduse de Rusia, dacă ar fi invitat și dacă ancheta s-ar desfășura în conformitate cu regulile internaționale.
Autoritatea de aviație a Rusiei nu este obligată să invite CENIPA, dar unii experți spun că ar trebui, mai ales în condițiile în care SUA și alte guverne occidentale bănuiesc că Kremlinul s-ar afla în spatele prăbușirii avionului, care, de altfel, are un istoric bun de siguranță.
De ce vrea Brazilia o anchetă internațională privind cauzele prăbușirii avionului în care a murit Prigojin
Potrivit Organizației Națiunilor Unite pentru Aviația Civilă Internațională (ICAO), cu sediul în Montreal, zborul din Moscova cu destinația Sankt Petersburg a fost intern, așa că nu este supus regulilor internaționale cunoscute în întreaga industrie sub numele legal de „Anexa 13”.
„Nu sunt obligați, ci doar se recomandă să facă asta”, a declarat pentru Reuters Marcelo Moreno, reprezentant CENIPA, după ce agenția a trimis săptămâna trecută un e-mail în care a întrebat Rusia dacă va deschide o astfel de anchetă.
„Dar dacă spun că vor deschide ancheta și vor invita Brazilia, vom participa fără îndoială”, a adăugat el. CENIPA a declarat ulterior că a primit marți răspunsul Comitetului pentru Aviație Interstatală – Comisia pentru Investigarea Accidentelor (IAC), autoritatea rusă declarând că nu va deschide deocamdată o anchetă conform Anexei 13.
Consultantul american pentru siguranța aviației și fost investigator John Cox spune că o investigație internă rusă va fi întotdeauna pusă sub semnul întrebării, în lipsa participării Braziliei, țara în care a fost fabricat avionul. În investigarea accidentelor aeriene, experții lucrează împreună pentru a îmbunătăți siguranța aviației și fără a atribui cuiva vina, dar anchetele sunt adesea afectate de interese politice.
CENIPA și producătorul Embraer vor să prevină viitoare accidente, dar se confruntă cu provocări în obținerea de informații din anchetă din cauza sancțiunilor impuse Rusiei și a reticenței Moscovei de a permite controlul extern.
Peste 800 de avioane regionale Embraer cu 37 până la 50 de locuri, construite pe aceeași platformă ca aeronava corporativă Legacy 600, sunt în serviciu, subliniind interesul brazilian față de participarea la anchetă.