Ex-ministru al Justiției: Litvinenco minte atunci când anunță despre avizarea pozitivă a proiectului de lege privind reformarea CSJ
„Este șocantă atitudinea manipulatoare a lui Litvinenco cu referire la avizul Comisiei, în textul comunicatului ministerului menționându-se că urmează a fi ajustate unele detalii tehnice din proiect pentru a respecta recomandările Comisiei de la Veneția. Notez, recomandarea Comisiei privind respectarea inamovibilității judecătorilor, dar și concluzia cu privire la necesitatea de a stabili caracterul exclusiv de recomandare al soluțiilor Comisiei de evaluare nu sunt detalii tehnice, dar schimbă conceptul inițiativei lui Litvinenco și Stamate și le blochează tentativele abuzive ale acestora de a suspenda/da afară judecătorii prin intermediul unei Comisii politice”, a relatat Nagacevschi.
„Voi remarca lipsa cuvântului ,,vetting”/,,evaluarea extraordinară” a judecătorilor în titlul anunțului. Dar scopul de bază al acestui proiect era anume de evaluarea politică extraordinară a judecătorilor Curții Supreme de Justiție pentru a impune control politic asupra CSJ. Chestiunea privind reorganizarea Curții Supreme de Justiție este dorința lui Vlad Gribincea și nu a lui Litvinenco, fiind o chestiune irelevantă a proiectului reieșind din scopul urmărit de Litvinenco și Stamate. În textul avizului, lui Litvinenco i se explică că precedentul Albaniei nu este aplicabil conceptului promovat de acesta, dar nu știu, dacă ai cui explica”, a conchis Fadei Nagacevschi.
Anterior, Ministerul Justiției a comunicat că proiectul de lege ajustat cu privire la reformarea Curții Supreme de Justiție (CSJ) și evaluarea extraodinară a judecătorilor și candidaților la funcția de judecător a CSJ ar fi fost avizat pozitiv de către Comisia de la Veneția.
Autoritatea menționează într-un comunicat că după un schimb de opinii cu membrii comisiei pe marginea proiectului de lege ajustat, Comisia a adoptat o Opinie prin care a analizat modificările și a constatat că majoritatea recomandărilor sale anterioare au fost luate în considerare. Totuși, în proiectul de lege urmează să mai fie ajustate unele detalii tehnice.
Principalele modificări legislative promovate vizează:
- micșorarea numărului de judecători ai CSJ;
- modificarea componenței CSJ, prin asigurarea accesului la funcțiile de judecător al CSJ atât pentru judecători, cât și pentru non-judecători: avocați, procurori, profesori universitari din domeniul dreptului;
- reglementarea unor criterii exigente pentru accederea în funcția de judecător al CSJ, astfel încât să asigurăm accesul pentru cei mai buni profesioniști din domeniu dreptului;
- stabilirea experienței de muncă necesară pentru accederea în funcție de judecător al CSJ:
- cel puțin opt ani efectiv lucrați în calitate de judecător, pentru persoanele care au activat în calitate de judecător în instanțele judecătorești;
- cel puțin șase ani efectiv lucrați, pentru persoanele care au activat în calitate de judecător al Curții Constituționale sau Curții Europene pentru Drepturile Omului;
- cel puțin zece ani efectiv lucrați, pentru candidații selectați din rândul juriștilor non-judecători;
- crearea mecanismului de evaluare de către Comisia de evaluare a integrității etice și financiare a actualilor judecători ai CSJ și a candidaților la funcțiile de judecător al CSJ;
- stabilirea unei condiții noi și obligatorii pentru persoanele care doresc să activeze în funcția de judecător al CSJ după reformarea acesteia, și anume de a fi evaluați pozitiv de către Comisia de evaluare;
- modificarea competențelor CSJ, pentru transformarea acesteia în Curte de casație, rolul căreia va fi de interpretare și aplicare uniformă a legislaţiei în sistemul de justiție și altele.
De asemenea, Ministerul Justiției a mai menționat că, în context, că Republica Moldova se numără în topul țărilor membre care au solicitat expertiza Comisiei de la Veneția pentru realizarea reformei din sistemul judiciar.