Ex-ministru al Justiției: Litvinenco minte atunci când anunță despre avizarea pozitivă a proiectului de lege privind reformarea CSJ

Ministrul justiției, Sergiu Litvinenco, minte atunci când anunță despre avizarea pozitivă de către Comisia de la Veneția a proiectului de lege privind reformarea Curții Supreme de Justiție. Cel puțin asta declară fostul ministru, Fadei Nagacevschi, care se arată convins că atitudinea lui Litvinenco cu referire la avizul Comisiei este una manipulatoare.

„Este șocantă atitudinea manipulatoare a lui Litvinenco cu referire la avizul Comisiei, în textul comunicatului ministerului menționându-se că urmează a fi ajustate unele detalii tehnice din proiect pentru a respecta recomandările Comisiei de la Veneția. Notez, recomandarea Comisiei privind respectarea inamovibilității judecătorilor, dar și concluzia cu privire la necesitatea de a stabili caracterul exclusiv de recomandare al soluțiilor Comisiei de evaluare nu sunt detalii tehnice, dar schimbă conceptul inițiativei lui Litvinenco și Stamate și le blochează tentativele abuzive ale acestora de a suspenda/da afară judecătorii prin intermediul unei Comisii politice”, a relatat Nagacevschi.

În același timp, ca urmare a avizului Comisiei de la Veneția, Nagacevschi spune că Litvinenco și Stamate ar fi obligați:
1. Să stabilească clar caracterul de recomandare al soluțiilor Comisiei de evaluare;
2. Să acorde dreptul CSM de a răsturna orice soluție a Comisiei de evaluare și să adopte o altă soluție;
3. Să scoată prevederea privind suspendarea din funcție a judecătorului ce nu trece evaluarea la Comisia de evaluare. Asta doar CSM poate face, nu comisia politică a lui Litvinenco-Stamate;
4. Să fie interzis transferul judecătorului ce a trecut evaluarea la o altă instanță fără acordul lui.
„Voi remarca lipsa cuvântului ,,vetting”/,,evaluarea extraordinară” a judecătorilor în titlul anunțului. Dar scopul de bază al acestui proiect era anume de evaluarea politică extraordinară a judecătorilor Curții Supreme de Justiție pentru a impune control politic asupra CSJ. Chestiunea privind reorganizarea Curții Supreme de Justiție este dorința lui Vlad Gribincea și nu a lui Litvinenco, fiind o chestiune irelevantă a proiectului reieșind din scopul urmărit de Litvinenco și Stamate. În textul avizului, lui Litvinenco i se explică că precedentul Albaniei nu este aplicabil conceptului promovat de acesta, dar nu știu, dacă ai cui explica”, a conchis Fadei Nagacevschi.

Anterior, Ministerul Justiției a comunicat că proiectul de lege ajustat cu privire la reformarea Curții Supreme de Justiție (CSJ) și evaluarea extraodinară a judecătorilor și candidaților la funcția de judecător a CSJ ar fi fost avizat pozitiv de către Comisia de la Veneția.

Autoritatea menționează într-un comunicat că după un schimb de opinii cu membrii comisiei pe marginea proiectului de lege ajustat, Comisia a adoptat o Opinie prin care a analizat modificările și a constatat că majoritatea recomandărilor sale anterioare au fost luate în considerare. Totuși, în proiectul de lege urmează să mai fie ajustate unele detalii tehnice.

Principalele modificări legislative promovate vizează:

  • micșorarea numărului de judecători ai CSJ;
  • modificarea componenței CSJ, prin asigurarea accesului la funcțiile de judecător al CSJ atât pentru judecători, cât și pentru non-judecători: avocați, procurori, profesori universitari din domeniul dreptului;
  • reglementarea unor criterii exigente pentru accederea în funcția de judecător al CSJ, astfel încât să asigurăm accesul pentru cei mai buni profesioniști din domeniu dreptului;
  • stabilirea experienței de muncă necesară pentru accederea în funcție de judecător al CSJ:
  1. cel puțin opt ani efectiv lucrați în calitate de judecător, pentru persoanele care au activat în calitate de judecător în instanțele judecătorești;
  2. cel puțin șase ani efectiv lucrați, pentru persoanele care au activat în calitate de judecător al Curții Constituționale sau Curții Europene pentru Drepturile Omului;
  3. cel puțin zece ani efectiv lucrați, pentru candidații selectați din rândul juriștilor non-judecători;
  • crearea mecanismului de evaluare de către Comisia de evaluare a integrității etice și financiare a actualilor judecători ai CSJ și a candidaților la funcțiile de judecător al CSJ;
  • stabilirea unei condiții noi și obligatorii pentru persoanele care doresc să activeze în funcția de judecător al CSJ după reformarea acesteia, și anume de a fi evaluați pozitiv de către Comisia de evaluare;
  • modificarea competențelor CSJ, pentru transformarea acesteia în Curte de casație, rolul căreia va fi de interpretare și aplicare uniformă a legislaţiei în sistemul de justiție și altele.

De asemenea, Ministerul Justiției a mai menționat că, în context, că Republica Moldova se numără în topul țărilor membre care au solicitat expertiza Comisiei de la Veneția pentru realizarea reformei din sistemul judiciar.

Urmărește și
Spune ce crezi

Adresa de email nu va fi publicata