Principalele aspecte ale evaluării extraordinare a procurorilor și judecătorilor, prezentate de Litvinenco
Ministerul Justiției a publicat proiectul de Concept privind evaluarea externă (extraordinară) a judecătorilor și procurorilor. Cele mai importante aspecte:
1) Evaluarea externă (extraordinară) este propusă să aibă loc prin crearea unei misiuni internaționale de monitorizare (MIM), a Comisiei de evaluare (CE), formată din 4 Colegii de Evaluare (CEL), precum și a Colegiului special de Apel (CSA).
2) MIM se propune de a fi format din 7 membri, nominalizați de partenerii internaționali (5 membri) și societatea civilă (2 membri). Scopul principal al activității MIM este de a sprijini activitatea CE, inclusiv prin selectarea membrilor CE și ai CSA, sprijinirea în motivarea deciziilor CE, contestarea deciziilor CE și ale CSM și CSP cu privire la deciziile legate de cariera judecătorilor și procurorilor.
3) CE se propune de a fi formată din 12 membri, dintre care ar putea fi și foști judecători și procurori. Cei 12 membri ai CE se împart în 4 Colegii de Evaluare a câte 3 membri fiecare. Colegiile de Evaluare efectuează evaluarea subiecților incluși în evaluarea extraordinară în baza rapoartelor motivate de evaluare, iar CE adoptă hotărâri privind aprobarea sau respingerea rapoartelor privind evaluarea subiecților.
4) CSA se propune de a avea statut de colegiu separat în cadrul Curții de Apel Chișinău, cu un secretariat și un organ administrativ separat, care nu au legătură cu conducerea Curții de Apel Chișinău. Acesta ar putea fi format din 7 membri și 2 supleanți, selectați de MIM, propuși în funcție de către CSM și numiți prin decret prezidențial (obținând astfel statutul de judecător). CSA examinează acțiunile de chemare în judecată împotriva deciziilor CE și a hotărârilor CSM și CSP.
5) Conceptul propune evaluarea în primul rând a integrității subiectului evaluării. Este vorba de evaluarea activelor și a cheltuielilor subiectului evaluării raportate la veniturile legale disponibile și declarate. Evaluarea nu se va limita doar la persoana evaluată, ci va implica și membrii familiei acesteia. De asemenea, aspectul de integritate va presupune și verificarea cazurilor când judecătorii și procurorii nu au rezolvat starea de conflict de interese în activitatea lor. În plus, în Concept este indicată și necesitatea analizării modului de instrumentare a dosarelor în care au fost adoptate/emise acte/decizii vădit abuzive/ilegale. Persoanele care nu vor trece evaluarea prin prisma aspectelor menționate mai sus urmează a fi eliminate din sistem.
6) Pentru a putea implementa eficient mecanismul de evaluare, în Concept se propune, ca acțiune preliminară, evaluarea integrității candidaților la funcțiile de membru al CSM și CSP care urmează a fi aleși atât de către Adunările Generale a Judecătorilor și, respectiv, a Procurorilor, cât și a celor selectați de către Parlament.